Li La Land is spelenderwijs Onderzoeken & Ontwerpen met jonge kinderen. 50 STEM / STEAM lessen vol inspiratie, morgen beginnen! Lees hier alles over de aanpak en mogelijkheden. Of bekijk de samenvattingen van alle 50 lessen hieronder:

Lessen voor thuis 

Selecteer een thema:

Boeken de wereld Dieren Dit ben ik Eten en drinken Feesten Gezondheid Kunst Landen Lichaam Natuur Reizen Rekenweek Seizoenen Sport Vroeger Verkleden Vervoer Overig Met filmpje 

49. Zonneluchtballonnen

Een luchtballon ontwerpen en bouwen van verschillende materialen voor de Li La Land vingerpoppen. Experimenteren met verschillende druktechnieken en de ballon daarmee decoreren. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

48. Zingen met zand

Verschillende kleuren en soorten zand verzamelen. Een bakje met zand schudden en ontdekken dat de grote zandkorrels bovenaan komen. Met het zand een schilderij op de grond maken of plakken op papier. Leren hoe de Dineh/Navajo- indianen zingen bij hun zandschilderijen. Zelf vervolgens ook een lied… Lees verder.

47. Waterconcert

Onderzoeken hoe je op verschillende manieren geluid kunt maken met water en tot verschillende toonhoogtes kunt komen. Vervolgens een waterorkest bouwen en bespelen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

38. Schimmen spelen

Onderzoeken hoe schimmenspel werkt, een eigen schimmentheater maken en kennismaken met de wajang traditie op Java. Zelf een voorstelling verzinnen en die vervolgens uitvoeren met passende achtergrondmuziek. Bij ‘extra informatie’ vind je platen uit een heel oud boek over handschaduwen, ter inspiratie om je eigen schaduwfiguren… Lees verder.

37. Scheve torens

Grote Beer baalt. Hij wil een mooie toren bouwen, maar het lukt niet. Dan komt Uil erbij… Kennismaken met een aantal beroemde scheve torens en onderzoeken hoe je een stevige scheve toren kunt bouwen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie…. Lees verder.

35. Raggaerozijnen

Uil heeft een verrassing. Ogen dicht allemaal! Maar dan komt Vogel met een heel raar verhaal… Rozijnen zonder te kijken in je mond onderzoeken. Ontdekken wat er met een rozijn gebeurt in water met en zonder koolzuur. Een passende dans verzinnen en samen opvoeren. Zie werkboek… Lees verder.

34. Pindakaasfabriek

Slang houdt iets verborgen..de kinderen komen nieuwsgierig kijken…wat is dat?? Met alle zintuigen pinda’s onderzoeken. Ontdekken waarvan en hoe pindakaas gemaakt wordt, zelf aan de slag en de zelfgemaakte pindakaas verkopen in een rollenspel. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie…. Lees verder.

30. Onderweg naar huis

Stroman kijk verbaasd om zich heen…waar ben ik nu beland?? In je hoofd de weg naar huis voor je zien, een manier bedenen om de route te onthouden en dat uitwerken. Aan de hand van je ontwerp elkaar vertellen over de route naar huis. Zie werkboek… Lees verder.

26. Mijn Atomium

Ooievaar heeft iets bijzonders gezien op zijn reis, kijk maar.. Kennismaken met het Atomium en de leerstrategie ‘Visual Thinking Strategies’. Ontdekken hoe je met twee materialen een stevige constructie kunt maken en vervolgens een eigen versie van het Atomium bouwen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding,… Lees verder.

25. Mandala’s maken met materialen

“De kinderen waren heel betrokken en geïnteresseerd. Ondersteuning van de muziek gaf een goede sfeer.” Anja Kerkhoven – leerkracht groep 3 Lammetje heeft mooie bloemen gevonden en Slang heeft een plan… Materialen verzamelen en sorteren. Kennismaken met mandala’s en ontdekken hoe je die kunt maken van… Lees verder.

23. Lievelingsplek

Uil heeft een foto van Ooievaar meegebracht die op reis is, en vertelt en prachtig verhaal. De kinderen mogen zelf foto’s gaan maken van de Li La Land poppen op hun lievelingsplek… Een foto maken van een Li La Land-dier op zijn of haar lievelingsplek in… Lees verder.

15. Kleihard rekenen

Afdrukken maken van verschillende structuren met een zakje met klei erin. De klei laten drogen en deze vervolgens als stempel gebruiken om daarmee te rekenen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

10. Goochelei

Lammetje komt de klas binnengestormd: “tadaaa! ik ben een Goochelaar en jullie zijn het publiek! Zit iedereen klaar?” Onderzoeken waarom mensen in de Dode Zee kunnen blijven drijven zonder te zwemmen, en daarna net als Lammetje een truc presenteren als een echte goochelaar. Onder extra informatie… Lees verder.

7. Drakendansers

Een draak?? zomaar op straat? Ooievaar en Lange Beer hebben een raar verhaal voor de kinderen… Kennismaken met de draken- en leeuwendansen in Azië. Een draak of een leeuw maken en ontdekken hoe je die samen kunt laten bewegen en laten dansen. Onder ‘Extra informatie’ kun… Lees verder.

4. Circusspin

Ooievaar was in Egypte en heeft een prachtig verhaal voor de kinderen… Kennismaken met het oude Egypte, waaiers ontwerpen en met behulp van zelfgemaakte wind ontdekken hoe een kruisspin een web weeft. Kruispinnen leren onderscheiden van andere spinnen. Zie LiLaLand werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning,… Lees verder.

1. Als ik naar de maan kan

Ooievaar droomt weer over een verre reis. Maar nu naar een plek waar hij nog nooit is geweest. Uil heeft wel een idee… Een raket maken en ontdekken hoe je die kunt lanceren. Meten hoe ver je raket komt. Leren over ruimtereizen en fantaseren en dichten… Lees verder.