Uil
Hallo! Ik ben Uil en ik kan al lezen dus ik neem mijn grote boek overal mee naar toe. Echt waar! Ga er maar eens goed voor zitten, dan zal ik je een verhaal vertellen. “Er is, in een land hier heel dichtbij, een Uil die al kan lezen…” Nou, wat vind ik die Uil in het verhaaltje slim zeg! Hij zorgt vast ook heel goed voor zijn veren, net als ik. Waar was ik ook alweer gebleven? Oh ja,”In een land hier heel dichtbij…”
Drijfveer | Vertelt anderen graag ‘hoe het hoort’ (al weet hij dat zelf ook niet echt) |
Valkuil | Kan moeilijk toegeven dat hij iets niet weet, of accepteren dat dingen niet volgens zijn plan gaan. |
Vindt oplossingen | Door zijn ‘grote boek’ er op na te slaan en dan de (zelf verzonnen) oplossing ‘voor te lezen’. |
Achtergrond en relaties | Hoewel Uil feitelijk de adoptieouder van Vogel is, is zijn relatie met Vogel meer als met een klein zusje. Hij verbetert haar regelmatig, maar als het er echt om gaat is Uil uiterst zorgzaam. |
Eigenschappen | Zorgzaam, netjes, betweter, fantaseert graag de mooiste verhalen en is daardoor lang van stof, doet zich graag ouder voor dan hij is, heeft veel behoefte aan bevestiging, wil er raag bij horen maar vindt het moeilijk om vrienden te maken. Heeft zijn grote ABC boek altijd bij zich. |
Eigenaardigheden | doet erg zijn best om zijn verenkleed netjes en schoon te houden. Kan soms ineens een verhaal onderbreken om even zijn veren glad te strijken en moet dan even bedenken waar hij was gebleven in het verhaal. De kinderen kunnen hem daar vast bij helpen. (“Waar was ik gebleven… ja, toen kwam Kikker aangesprongen” “Nee Uil, niet Kikker, het was Konijn!”) |
Activiteiten | verhalen verzinnen en vertellen, ‘lezen’ in zijn grote boek (een ABC boekje waar hij meer uit fantaseert dan dat hij echt leest), dirigeren (als Vogel gaat zingen met de Beren bijvoorbeeld) |
Uitspraken | “Even in mijn boek opzoeken”, “Kijk, want zó hoort het!”, “Er is, in een land hier heel dichtbij…” |
Alle activiteiten van Uil |