Materialen:
  • luchtballon (foto)
  • voorbeelden van schildertechnieken met stippen (foto’s)
  • staphorster klederdracht (foto)

Luchtballon

Vibrant Hot Air Balloons
Copyright: Nicolas RaymondCreative Commons License Luchtballonnen

Voorbeelden van schildertechnieken met stippen

Dot Painting
Copyright: Jeroen MoesCreative Commons License Aboriginal ‘dot painting’ techniek

[ S ] Paul Signac - Barfleur, Normandy (1931)
Copyright: cea +Creative Commons License Pointillistisch schilderij van Barfleur in Normandië, door Paul Signac

‘Staphorster stipwerk’ op Staphorster klederdracht

traditional dress of Staphorst
Copyright: Hans SplinterCreative Commons License
Extra informatie:

Tijdsduur:

Waar:

Overal

Wanneer:

Elk moment

Thema’s:

Woordenschat:

bedrukken, beneden, boos, brommen, dalen, de aarde, de ballon, de hemel, de lucht, de luchtballon, de luchtfoto, de mand, drukken, dubbel, groot, heet, het gas, het midden, het spiegelbeeld, hoger, hoog, jaloers, klein, laag, lager, landen, mopperen, omhoog, omlaag, opstijgen, stijgen, tevreden, vliegen, vouwen, zweven

Materialen:

In deze activiteit wordt niet verwezen naar extra beeldmateriaal.

Stuur jullie foto’s in!
We zouden deze pagina graag vullen met foto’s van kinderen die (samen met Grote Beer en Stroman) aan het onderzoeken, lopen en luisteren zijn! Foto’s uit groepen waarop in één beeld de verschillende stijlen, interpretaties en uitvoeringen van de kinderen zichtbaar zijn maken ons extra blij! 

Stuur hier jullie feedback en/of foto in!

Op de feedbackpagina voor de activiteiten kun je een foto insturen. Daar kun je indien nodig ook een portretrechtformulier downloaden om te laten tekenen door de ouder(s) en/of verzorger(s).

Extra informatie:

Tijdsduur:

Waar:

Buiten of binnen op een plek waar zonder zorgen met water gespeeld kan worden.

Wanneer:

Thema’s:

Woordenschat:

buigen, de fles, de muzikant, de plons, de waterdruppel, het applaus, het geluid, het water, hoog, kloppen, laag, tikken, vullen

Materialen:

In deze activiteit wordt niet verwezen naar extra beeldmateriaal.

Stuur jullie foto’s in!
We zouden deze pagina graag vullen met foto’s van kinderen die (samen met Grote Beer en Stroman) aan het onderzoeken, lopen en luisteren zijn! Foto’s uit groepen waarop in één beeld de verschillende stijlen, interpretaties en uitvoeringen van de kinderen zichtbaar zijn maken ons extra blij! 

Stuur hier jullie feedback en/of foto in!

Op de feedbackpagina voor de activiteiten kun je een foto insturen. Daar kun je indien nodig ook een portretrechtformulier downloaden om te laten tekenen door de ouder(s) en/of verzorger(s).

Extra informatie:

Tijdsduur:

Handpoppen:

Grote Beer, Vogel

Waar:

Wanneer:

Extra toepasselijk als het bijna gaat regenen (of juist om de regen te stoppen).

Thema’s:

Woordenschat:

dansen, de dans, de klank, de muzikant, de regen, de schroef, de spijker, de stok, grijs, hard, herhalen, het ijzer, het metaal, stampen, zacht

Materialen:

In deze activiteit wordt niet verwezen naar extra beeldmateriaal.

Stuur jullie foto’s in!
We zouden deze pagina graag vullen met foto’s van kinderen die (samen met Grote Beer en Stroman) aan het onderzoeken, lopen en luisteren zijn! Foto’s uit groepen waarop in één beeld de verschillende stijlen, interpretaties en uitvoeringen van de kinderen zichtbaar zijn maken ons extra blij! 

Stuur hier jullie feedback en/of foto in!

Op de feedbackpagina voor de activiteiten kun je een foto insturen. Daar kun je indien nodig ook een portretrechtformulier downloaden om te laten tekenen door de ouder(s) en/of verzorger(s).

Extra informatie:

Tijdsduur:

Handpoppen:

Grote Beer

Waar:

Lanceren gebeurt op een plek waar je ver kunt schieten.

Wanneer:

Thema’s:

Woordenschat:

de afstand, de sneeuw, de sneeuwbal, de sneeuwschep, de wipwap, dichtbij, gooien, licht, schieten, ver, wegschieten, zwaar

Materialen:
  • tabel om gegevens in te vullen van de zelf gebouwde scheve toren
  • afbeeldingen van beroemde scheve torens
  • wereldkaart met locaties van de afgebeelde torens (volgt binnenkort)

Scheve torens tabel
A4 met invultabel en ruimte voor een tekening
A4 met twee dezelfde invultabellen

Beroemde scheve torens

Kio Towers
Copyright: AdrianCreative Commons License Poorten van Europa, in Madrid (Spanje)

Pisa Bell Tower
Copyright: Photos By Clark Toren van Pisa, in Pisa (Italië)

Oldehove (Aldehou 11)
Copyright: Hindrik Sijens De Oldehove, in Leeuwarden (Nederland)

Schiefer Turm von Suurhusen
Copyright: homo_sapiensCreative Commons License Kerktoren van Suurhusen, in Suurhusen (Duitsland)
Extra informatie:

Tijdsduur:

Handpoppen:

Grote Beer, Uil

Waar:

Overal

Thema’s:

Woordenschat:

bouwen, breed, de architect, de bouwvakker, de constructie, de hoogte, de kerk, de toren, fantaseren, groot, het gebouw, het ontwerp, het verschil, hoog, los, metselen, ontwerpen, recht, scheef, stapelen, sterk, stevig, verbazen, vergelijken, verstevigen, wiebelen

Materialen:

Beroemde schilderijen van grote Nederlandse schilders

  • Jheronimus Bosch – Tuin der lusten (middenpaneel)
  • Pieter Bruegel – Nederlandse spreekwoorden
  • Rembrandt van Rijn – De nachtwacht
  • Jan Steen – Dansend paar
  • Frans Hals – De Hollandse ridder
  • Johannes Vermeer – Het meisje met de parel
  • Vincent van Gogh – De slaapkamer
  • Judith Leyster – Fluitspelende jongen
  • Rachel Ruysch – Stilleven met bloemen
  • Thérèse Schwartze – Portret van een jonge vrouw met de hond Puck
  • Piet Mondriaan – Victory Boogie Woogie
  • Corneille – Compositie

Jheronimus Bosch – Tuin der lusten (middenpaneel) (1504)

Jheronimus Bosch 'Tuin der lusten' (1504)

Pieter Bruegel – Nederlandse spreekwoorden (1559)

Pieter Bruegel 'Nederlandse spreekwoorden' (1559)

Rembrandt van Rijn – De nachtwacht (1642)

Rembrandt van Rijn 'Nachtwacht' (1642)

Jan Steen – Dansend paar (1663)

Jan Steen 'Dansend paar' (1663)

Frans Hals – De Hollandse ridder (1624)

Frans Hals 'De Hollandse ridder' (1624)

Johannes Vermeer – Het meisje met de parel (1665)

Johannes Vermeer 'Het meisje met de parel'

Judith Leyster – Fluitspelende jongen (+/- 1630)

Judith Leyster 'Jonge fluitspeler' (+/- 1630)

Rachel Ruysch – Stilleven met bloemen (+/-1700)

Rachel Ruysch 'Stilleven met bloemen'  (+/- 1700)

Thérèse Schwartze – Portret van een jonge vrouw met de hond Puck (1880)

Thérèse Schwartze  'Portret van een jonge vrouw met de hond Puck' (+/- 1880)

Vincent van Gogh – Slaapkamer (1889)

Vincent van Gogh 'Slaapkamer' (1889)

Piet Mondriaan – Victory Boogie Woogie (1944)

Piet Mondriaan ' Victory Boogie Woogie' (1944)

Corneille – Compositie (1962)

Corneille - 'Compositie' (1962)

Extra informatie:

Tijdsduur:

< 30 minuten

Handpoppen:

Grote Beer, Slang

Waar:

Overal

Wanneer:

Elk moment

Thema’s:

Woordenschat:

abstract, anders, bijpassend, de afbeelding, de expositie, de kleur, de kunstenaar, de lat, de lijst, de liniaal, de schets, de schilder, de spijker, de zaag, het contrast, het hout, het onderwerp, het ontwerp, het plan, het schilderij, het thema, het verschil, hetzelfde, inlijsten, lijmen, meten, plakken, realistisch, timmeren, vast, vastmaken, versieren, versterken, zagen

Materialen:

In deze activiteit wordt niet verwezen naar extra beeldmateriaal.

Stuur jullie foto’s in!
We zouden deze pagina graag vullen met foto’s van kinderen die (samen met Grote Beer en Stroman) aan het onderzoeken, lopen en luisteren zijn! Foto’s uit groepen waarop in één beeld de verschillende stijlen, interpretaties en uitvoeringen van de kinderen zichtbaar zijn maken ons extra blij! 

Stuur hier jullie feedback en/of foto in!

Op de feedbackpagina voor de activiteiten kun je een foto insturen. Daar kun je indien nodig ook een portretrechtformulier downloaden om te laten tekenen door de ouder(s) en/of verzorger(s).

Extra informatie:

Tijdsduur:

< 30 minuten, zonder wachttijd

Handpoppen:

Grote Beer, Stroman

Waar:

Wanneer:

Elk moment

Thema’s:

Woordenschat:

de bodem, de emotie, de hak, de klank, de klomp, de laars, de maat, de route, de schoen, de slipper, de teen, de voetstap, de zool, hard, herkennen, het geluid, het gevoel, het ritme, het volume, hol, klinken, langzaam, licht, snel, stampen, stevig, tegelijk, tegelijkertijd, voelen, zacht, zo zacht mogelijk, zwaar

Materialen:

In deze activiteit wordt niet verwezen naar extra beeldmateriaal.

Stuur jullie foto’s in!
We zouden deze pagina graag vullen met foto’s van kinderen die (samen met Grote Beer) aan het onderzoeken en bouwen zijn! Foto’s uit groepen waarop in één beeld de verschillende stijlen, interpretaties en uitvoeringen van de kinderen zichtbaar zijn maken ons extra blij! 

Stuur hier jullie feedback en/of foto in!

Op de feedbackpagina voor de activiteiten kun je een foto insturen. Daar kun je indien nodig ook een portretrechtformulier downloaden om te laten tekenen door de ouder(s) en/of verzorger(s).

Extra informatie:

Tijdsduur:

> 30 minuten

Handpoppen:

Grote Beer

Waar:

Wanneer:

Elk moment, Winter, Zomer Kan op elk moment in het jaar uitgevoerd worden met behulp van een vriezer. Extra relevant in de winter wanneer het buiten vriest, of in de zomer als je ijsklontjes in je drinken doet.

Thema’s:

Woordenschat:

bevriezen, bouwen, de bouwplaats, de bouwvakker, de pekel, de vorst, dooien, glad, het ijs, het ijsklontje, het ijspaleis, het paleis, het proces, het sneeuwzout, het strooizout, het zout, koud, neuzen, smelten, strooien, veranderen, verdwijnen, versnellen, vriezen, warm

Materialen:
  • foto’s van verschillende snaarinstrumenten

De (akoestische) gitaar 

Acoustic Sisters


De elektrische gitaar en de basgitaar

Bluesfestival Zoetermeer 2011
Copyright: FaceMePLSCreative Commons License De Friese band The Blues Busters


De harp

Celtic Harp


De banjo en de mandoline

Banjo & Mandolin

De viool en de cello
Voor sommige snaarinstrumenten, zoals de viool en de cello, gebruik je een strijkstok om de snaren te laten trillen en geluid te maken.


De sitar
De sitar is een traditioneel Hindoestaans snaarinstrument.

miradas
Copyright: Pablo BDCreative Commons License



De masanqo
Traditioneel Ethiopisch snaarinstrument, bespeeld door een azmari (een Ethiopische bard (solomuzikant/verhalenverteller)) Voor de klankkast van een masenqo worden onderaan een stok vier planken in een ruit tegen elkaar gezet en daarna overtrokken met perkament.  De stok dient als hals van het instrument en wordt voorzien van één snaar (meestal van paardenhaar).

On to Lallibela
Copyright: meg and rahulCreative Commons License

Extra informatie:

Ondanks dat de piano en de verschillende soorten citers snaren hebben, worden ze meestal niet ingedeeld bij de snaarinstrumenten, maar bij de percussie instrumenten

De piano
Bij de piano raak je als muzikant de snaren niet zelf aan maar druk je op toetsen die zijn verbonden met kleine hamertjes. Die hamertjes slaan op de snaren waardoor er geluid ontstaat. Op de foto van de oude, beschadigde piano kun je de snaren goed zien.

piano recital
Copyright: woodleywonderworksCreative Commons License

Fats Domino's Piano, Post Katrina
Copyright: Mike DelGaudioCreative Commons License

De citer
De citer of zither is een traditioneel instrument dat in allerlei varianten bijna overal ter wereld voorkomt: zo kennen we bijvoorbeeld het hakkebord in Nederland, de santoor in India, de koto in Japan en de cimbalom in Hongarije. Afhankelijk van de traditie en muziekstijl kan het instrument worden bespeeld met je vingers, met een plectrum of stokjes.

Duclimer
Copyright: midimanCreative Commons License Een hakkebord

Bhajan Sopori / Santoor
Copyright: Os RúpiasCreative Commons License Een Indiase santoor
Koto Performance
Copyright: Michael CoghlanCreative Commons License Een Japanse koto

Hungary-0223 - Cimbalom
Copyright: Dennis JarvisCreative Commons License Een Hongaarse cimbalom

Tijdsduur:

< 30 minuten, zonder wachttijd

Handpoppen:

Grote Beer, Stroman

Waar:

Overal

Wanneer:

Elk moment

Thema’s:

Woordenschat:

bang, blij, boos, buigen, chagrijnig, de artiest, de bas, de buiging, de cello, de emotie, de gitaar, de juiste snaar raken, de muziek, de muzikant, de snaar, de toon, de toonhoogte, de viool, het gevoel, het instrument, het snaarinstrument, verdrietig, voelen, vrolijk